Sofie Ketels wint allereerste Campari-bartender competition met originele Negroni ‘The Mistress’
Bartenders treden in de voetsporen van graaf Camillo Negroni
De Belgische barvrouw Sofie Ketels van Sofie’s Livingroom (Koksijde) heeft zondagnacht de allereerste bartender competition van Campari gewonnen met zijn originele versie van de legendarische roaring ‘20’s-cocktail Campari Negroni. Haar ‘The Mistress’ mag zij nu als gastbarvrouw serveren in Milaan, in de beroemde Camparino Bar.
En de winnaar is…
Spanning, gezelligheid en feestelijk rinkelende ijsblokjes in cocktailglazen… Er hing een speciale sfeer zondagnacht in het 17e-eeuwse kasteel Château de la Rocq in Arquennes, waar 8 geselecteerde barmannen en 2 barvrouwen uit België (7) en Nederland (3) – het tegen elkaar opnamen in de eerste Campari-bartender competition. Een uniek en geheimzinnig nachtelijk event als knipoog naar het alcoholverbod in de jaren ’20, toen cocktails als Negroni enkel in het grootste geheim geschonken werden.
De uitdaging: onder begeleiding van mixologist Jan Van Ongevalle (The Pharmacy Knokke) een frisse, eigen toets geven aan de klassieker Campari Negroni.
De regels waren eenvoudig: gebruik minstens een derde Campari (een absolute must-have voor een Negroni volgens de International Barman Association), beperk je tot maximaal zes ingrediënten… en creëer je cocktail binnen de vijf minuten. Hierop werd streng toegezien door een professionele jury van drie bekende internationale specialisten: de Duitse mixologist Mauro Mahjoub, de Anglo-Italiaan Salvatore Calabrese en onze Belgische chef-kok Wim Ballieu.
Zij beoordeelden niet alleen de smaak en het evenwicht van de nieuwe ‘Campari Negroni’, maar ook de creativiteit, de look en het verhaal achter de cocktail. Uiteindelijk wist Sofie Ketels uit Koksijde de buit te verzilveren met haar ‘The Mistress’. Je kan deze cocktail straks gaan proeven in Milaan, in de befaamde Camparino Bar… of thuis zelf een keertje proberen te serveren:
2,5cl Campari
2,5cl Cocchi di Torino
2,5cl Appleton Estate infused with grilled orange & smoked thyme + pearls of Tapioca marinated with Campari + zeste of orange
En ook deze cocktails van Timo Janse (Door 74 –Amsterdam) en Jeroen Van Hecke (Apereau – Blankenberge) zijn het proberen waard:
“Count Count” by Timo Janse (2e plaats)
4cl Campari
4cl Lillet rouge
3cl Bols ‘Silveren Leeuw’ Corewijn
1 dash Bittermens Cream Citrate
1 barspoon Sayah Spekkoek likeur
“Count Salvatoré” by Jeroen Van Hecke (3e plaats)
3cl Campari
4cl Peket de Houyeu
1,5cl Noir d’Ivoir
0,5cl Averna Amaro
5 drops Monica Bellucci bitters
… in de voetsporen van de graaf
Als winnende finaliste treedt Sofie Ketels een beetje in de voetsporen van een bekende graaf. Camillo Negroni heette hij, en in zijn stamcafé Caffè Casoni in Firenze – we schrijven 1919 – bestelde hij altijd een ‘Americano’, een mix van Campari, vermout en bruiswater. Op een dag vroeg de graaf zijn barman, Fosco Scarselli, om zijn cocktail wat straffer te maken. De barman voegde geen bruiswater maar gin aan de Americano toe, en garneerde de cocktail met een schijfje appelsien in plaats van een partje citroen. De Negroni was geboren…
Intussen is het recept bijna 100 jaar oud en blijft de Negroni een van de 25 meest invloedrijke cocktails ooit. De voorbije jaren is hij dan ook opnieuw aan een stevige opmars bezig.
Een klassieke Negroni is gemakkelijk te maken omwille van de gelijke delen van de drie ingrediënten, maar toch vraagt hij een goede balans tussen bitter en zoet én moet je hem correct serveren.
Dat doe je zo: schenk alle ingrediënten – 3 cl Campari, 3 cl gin en 3 cl zoete rode vermout – in een ouderwets cocktailglas, gevuld met ijs. Roer zachtjes en versier met een half schijfje appelsien.
Voor meer informatie, neem contact op met:
Hilde Meus- RCA PR - Tel. 011 59 05 97 – hilde@rca.be
Over Campari – www.campari.be
Campari is een hedendaagse en charismatische klassieker. Het recept, dat vandaag nog altijd op dezelfde manier gemaakt wordt als in 1860 in Novara, fungeert ook als basis voor heel wat andere bekende cocktails in de wereld. Campari is een alcoholische drank waarbij de typische bitterzoete smaak wordt verkregen uit planten, fruit en kruiden, aangevuld met suiker en gedestilleerd water.
Met zijn typische rode kleur, intense aroma en bitterzoete smaak staat Campari symbool voor intrige en plezier, wat vanzelf leidt tot een stimulerende drinkervaring. Deze waarden maakten het merk Campari dan ook beroemd over heel de wereld. Campari is uitgegroeid tot een icoon van Italiaanse passie, stijl en uitmuntendheid.
Over Campari Group – www.camparigroup.com
Davide Campari-Milano S.p.A is samen met zijn filialen (Gruppo Campari) uitgegroeid tot een wereldwijde producent in de drankindustrie. Het merk is actief in meer dan 190 landen, met een leidende marktpositie in Europa en Amerika. De groep werd opgericht in 1860 en geldt vandaag als zesde grootste speler in de drankindustrie wereldwijd.
De portfolio telt meer dan 50 merken en omvat een uitgebreid assortiment van alcoholische dranken (corebusiness), wijnen en frisdranken. Onder de internationaal gerenommeerde merken vind je onder meer Aperol, Appleton Estate, Campari, Cinzano, SKYY en Wild Turkey.
Het hoofdkantoor is gevestigd in Sesto San Giovanni, Italië. De Campari Groep heeft wereldwijd 14 fabrieken en 4 bottelarijen, en een eigen distributienetwerk in 16 landen. De groep stelt ruim 4.000 personen tewerk en de aandelen van het moederbedrijf, Davide Campari-Milona S.p.A. (Reuters CPRI.MI – Bloomberg CPR IM) staan sinds 2001 genoteerd op de Italiaanse beurs.