#NEGRONIWEEK GAAT INTERNATIONAAL

Campari en Belgische bars serveren klassieke cocktail voor goede doel (1-7 juni)

Wie straks een Negroni bestelt, steunt samen met Campari het goede doel. De internationale Negroni-week, van 1 tot 7 juni, is een initiatief van Campari en Imbibe Magazine, de gids bij uitstek voor cocktailfans. Voor deze derde editie trekken de initiatiefnemers alle registers open en nemen ook een hondertal Belgische bars deel aan de actie.

Het typische, bittere Italiaanse aperitief met zijn kenmerkende rode kleur slaat intussen voor het derde jaar op rij de handen in elkaar met Imbibe Magazine. Waar de Negroni-week begon als fundraising in de VS, groeide het initiatief uit tot een wereldwijd evenement. Bars, restaurants en winkels overal ter wereld staan zo, van 1 tot 7 juni 2015, een deel van hun omzet af aan een goed doel. Voor België nemen een honderdtal bars deel: zij doneren per verkochte Negroni-cocktail 1 euro aan verschillende goede doelen.

In 2014 namen ruim 1.300 bars, restaurants en zelfs een ijssalon deel uit maar liefst 18 landen, waaronder Roemenië, Australië, Zweden en China. Dankzij al die steun wist de campagne wereldwijd 86 miljoen mensen te bereiken en op een jaar meer dan 120.000 dollar in te zamelen. Dat motiveert Campari en Imbibe om het in 2015 nog beter te doen.

De Negroni Week kan meegenieten van de toenemende populariteit van de klassieke Negroni met zijn legendarisch mix van Campari, gin en zoete rode vermout die rond 1920 toevallig in Firenze werd bedacht door graaf Camillo Negroni. Het is een van de vele cocktails die geprofiteerd heeft van de revival van de klassieke cocktail. Om de betrokken kanalen in de horeca en de drankenhandel te ondersteunen, investeert Campari in een uitgebreide marketingcampagne ‘A drink for your cause, make it count’.

Bob Kunze-Concewitz, CEO van Gruppo Campari: “Samen met Imbibe zetten we graag onze schouders onder de Negroni-week. We zijn er trouwens van overtuigd dat de toenemende vraag naar bittere cocktails en de grote waardering voor klassieke cocktails zoals de Negroni het initiatief ten goede zullen komen. We kijken ernaar uit om nog meer bars, restaurants en winkels te zien deelnemen en nog meer klanten een Negroni te horen bestellen!”

The perfect serve bij je thuis:

  • Doe minstens 5 ijsblokjes in een glas.
  • Giet daar 3 cl Bankes gin bij.
  • Voeg hier 3 cl Campari aan toe.
  • Giet vervolgens 3 cl Cinzano rode vermouth erbij.
  • Roer goed en werk dan af met 1 sinaasappelschijfje.

Over de Negroni Week

In 2013 lanceerde Imbibe Magazine de Negroni Week, als hulde aan een van ’s werelds grootste cocktails en in een poging om geld bij elkaar te krijgen voor het goede doel. Nu al voor het derde jaar op rij werkt Imbibe samen met Campari en pakken de partners uit met een wereldwijde Negroni Week 2015. Tussen 1 en 7 juni 2015 zullen bars overal ter wereld negroni’s mixen en een gedeelte van de winst afstaan aan een zelf gekozen goed doel. Meer informatie, met onder meer een lijst van deelnemende bars en komende evenementen, vind je op negroniweek.com of volg de hashtag #NegroniWeek.

Over Campari

Campari is een hedendaagse en charismatische klassieker. Het recept, dat vandaag nog altijd op dezelfde manier gemaakt wordt als in 1860 in Novara, fungeert ook als basis voor heel wat andere bekende cocktails in de wereld. Campari is een alcoholische drank waarbij de typische bitterzoete smaak wordt verkregen uit planten, fruit en kruiden, aangevuld met suiker en gedestilleerd water.

Met zijn typische rode kleur, intense aroma en bitterzoete smaak staat Campari symbool voor intrige en plezier, wat vanzelf leidt tot een stimulerende drinkervaring. Deze waarden maakten het merk Campari dan ook beroemd over de hele wereld. Campari is uitgegroeid tot een icoon van Italiaanse passie, stijl en uitmuntendheid.

Over de Negroni

Het was in 1919 in Firenze dat graaf Camillo Negroni overwoog om een Americano te bestellen maar dan toch besloot dat het tijd was voor iets anders. Hij vroeg hem met een scheutje gin in plaats van soda, geïnspireerd door zijn laatste trip naar Londen en de vele gin lovers daar. De barman voldeed met plezier aan de wensen van graaf Negroni en voegde ter versiering nog een stukje sinaasappel toe in plaats van het gebruikelijke citroentje van de Americano. Als om te onderstrepen dat hij een nieuw drankje had gecreëerd... En waar de graaf vroeger ‘hetzelfde als altijd’ bestelde, ging hij voortaan voor ‘Graaf Negroni’s Americano’, of een ‘Americano met een scheut gin’. De Negroni was geboren en zou uitgroeien tot een van de bekendste klassiekers. Waar je ook belandt, overal vind je wel een barkeeper die je de Negroni kan mixen. Het originele recept is zo goed als een eeuw oud en heeft nog altijd vele fans onder barmannen en Campari-liefhebbers. Meer informatie over de negroni en Campari vind je op www.campari.com.

Over Imbibe

Imbibe is het tijdschrift bij uitstek over cultuur in drinkbare vorm. In elke editie van het bekroonde blad (James Beard Award) en op imbibemagazine.com vind je topbestemmingen, recepten en diepgravende verhalen, kortom alles wat je wil weten over mensen, plaatsen, smaken en drankjes... Imbibe publiceert ook boeken met cocktailrecepten en organiseert evenementen rond bepaalde drankjes, waaronder de Negroni Week.

Over Campari Group – www.camparigroup.com

Davide Campari-Milano S.p.A is samen met zijn filialen (Gruppo Campari) uitgegroeid tot een wereldwijde producent in de drankindustrie. Het merk is actief in meer dan 190 landen, met een leidende marktpositie in Europa en Amerika. De groep werd opgericht in 1860 en geldt vandaag als zesde grootste speler in de drankindustrie wereldwijd. De portfolio telt meer dan 50 merken en omvat een uitgebreid assortiment van alcoholische dranken (corebusiness), wijnen en frisdranken. Onder de internationaal gerenommeerde merken vind je onder meer Aperol, Appleton Estate, Campari, Cinzano, SKYY Vodka en Wild Turkey.

Het hoofdkantoor is gevestigd in Sesto San Giovanni, Italië. De Campari Groep heeft wereldwijd 16 fabrieken en 3 bottelarijen, en een eigen distributienetwerk in 19 landen. De groep stelt ruim 4.000 personen tewerk en de aandelen van het moederbedrijf, Davide Campari-Milona S.p.A. (Reuters CPRI.MI – Bloomberg CPR IM) staan sinds 2001 genoteerd op de Italiaanse beurs.

deelnemerslijst_listedesparticipants.pdf

PDF - 68 Kb

Over Campari

OVER CAMPARI
Campari heeft het charisma van een eigentijdse klassieker. Het geheime recept, onveranderd sinds 1860, is afkomstig uit Novara en ligt aan de basis van een van de bekendste cocktails ter wereld. Campari is een alcoholhoudende drank die wordt verkregen door een infusie van bittere kruiden, aromatische planten en vruchten in alcohol en water. Met zijn levendige, rode kleur, intense aroma en inspirerende smaak, is Campari van oudsher een symbool voor intrige en genot en een vast onderdeel van een boeiende drinkervaring. Op basis van die waarden is Campari uitgegroeid tot een wereldbekend merk en een symbool voor Italiaanse passie, stijl en eccellenza.

Neem contact op met

www.campari.com