Futuristische flessen
Campari brengt ‘limited edition 2014’ uit met werk van Fortunato Depero
Groen, geel en paars ogen de labels van de nieuwe Campari-flessen limited edition. De bewerkte kunst van de Italiaanse grootmeester Fortunato Depero brengt de passie voor Campari knap in beeld. Tegelijk zijn de futuristische flessen actueler dan ooit én knipogen ze kunstzinnig naar de rijke geschiedenis van Campari en kunst.
Met drie nieuwe kunstetiketten zet Campari zijn Art Label-serie stijlvol verder. De ‘limited edition’-flessen belichten deze keer het werk van Fortunato Depero (1892–1960), een Italiaanse beeldhouwer, schrijver, schilder, ontwerper en illustrator die geldt als het gezicht van futurisme. Exclusieve Campari-flessen dus, zeker omdat je voor het eerst de drie labels kan verzamelen.
Depero in drie Campari-labels
De drie designs – een herinterpretatie in kleur van de kunstwerken van Depero – drukken de passie voor Campari eigentijds uit. De werken mogen dan ontworpen zijn in de late jaren twintig, ze zijn actueler dan ooit. Het futurisme geniet vandaag heel wat aandacht – in expo’s wereldwijd maar ook op de catwalk bijvoorbeeld.
• Het groene label is geïnspireerd op een zwart-witte inktschets op papier uit 1928. Depero maakte deze grafische ‘aperitiefstudie’ speciaal voor Campari.
• Het Campari-etiket met gele achtergrond is gebaseerd op een collage van Depero uit 1927, gemaakt met kleurpotloden. Het origineel wordt zorgvuldig bewaard in de archieven van de Galleria Campari. De tekening portretteert een vrolijk mannetje, met een hart in dezelfde kleur als het aperitief.
• De nieuwe Campari 2014 met paars etiket gaat terug op een collage uit 1928, het enige werk origineel in kleur uitgevoerd. Centraal staat het bekende iconische figuurtje van Fortunato Depero dat geniet van een glaasje Campari.
De limited edition van Campari is verkrijgbaar in de supermarkt.
Richtprijzen: 14,29 euro (70 cl), 19,99 euro (1 l).
Wist je dat…
… Fortunato Depero het iconische flesje van Campari tekende? Het revolutionaire design, in de vorm van een kegel, werd begin jaren dertig ontworpen voor Campari Soda en groeide uit tot een zeer herkenbare handtekening van het merk.
… Campari kunstwerken uitleent aan het Guggenheim Museum in New York? Tot 1 september 2014 loopt daar de expo ‘Italian Futurism’ waarvoor de Galleria Campari enkele bekende stukken uit haar collectie haalde.
… Campari elk jaar artistieke etiketten uitbrengt? In 2010 startte het merk met een ‘Art Label’-collectie. Kunstenaars als Ugo Nespolo, Romero Britto, Tobias Rehberger, Vanessa Beecroft en het kunstenaarscollectief Avaf ontwierpen al ‘limited edition’-etiketten. Dit jaar brengt Campari dus een eerbetoon aan Fortunato Depero. De samenwerking gaat terug tot 1926, toen Depero op de Biënnale van Venetië het reclameschilderij ‘Squisito al Selz’ voor Campari toonde.