Iconische Campari Negroni viert 100ste verjaardag
Feestjaar van start met lancering Red Diaries-kortfilm ‘Entering Red’
Met een adembenemende Ana de Armas op het grote scherm in Milaan, opent Campari een speciaal feestjaar. De Hollywood-actrice schittert in de Red Diaries-kortfilm ‘Entering Red’ die een ode brengt aan Negroni, de legendarische cocktail op basis van Campari, die zijn 100ste verjaardag viert. Deze tijdloze klassieker – officieel uitgeroepen tot ’s werelds op één na populairste cocktail – zal straks ook de meest getalenteerde Belgische bartenders inspireren in een “Campari Negroni Competition”.
Klinken op 100 jaar Negroni
Een feestjaar van formaat voor een klassieker van formaat. De iconische Negroni bestaat vandaag 100 jaar en bewijst als geen ander dat elke Campari-cocktail een verhaal vertelt. Deze drank op basis van Campari, rode vermout en gin werd voor het eerst geserveerd in 1919, in Firenze, in Caffe Casoni aan Via de Tornabuoni.
De legende vertelt dat graaf Camillo Negroni overwoog om zijn vertrouwde Americano te bestellen, maar besloot dat het tijd was voor iets anders. Geïnspireerd door zijn laatste reis naar Londen, vroeg hij zijn vriend, barman Forsco Scarselli, om een vleugje gin in plaats van sodawater toe te voegen. De barman willigde met plezier zijn verzoek in en garneerde de nieuwe cocktail met een schijfje sinaasappel, om het verschil te maken met de klassieke Americano met een citroenpartje. De graaf vond de nieuwe cocktail bijzonder lekker en het drankje raakte bekend als ‘Graaf Negroni’s Americano’ of de ‘Americano met een vleugje gin’. Hoe dan ook, Negroni was geboren…
En zo creëerde de graaf een van de meest invloedrijke cocktails aller tijden. Overal ter wereld vind je een bartender die je de iconische Negroni kan serveren. Het originele recept – de perfecte balans van gelijke delen Campari, rode vermout en London Dry Gin – is intussen een eeuw oud en wordt nog altijd gesmaakt. International Bartenders Association (IBA) vermeldt daarbij Campari als officieel ingrediënt. Dus, geen Negroni zonder Campari!
Feestjaar start met première ‘Entering Red’ in Milaan…
De 100ste verjaardag van Negroni wordt allereerst gevierd met de wereldwijde lancering van ‘Entering Red’. Deze kortfilm, die centraal staat in de Campari Red Diaries-campagne van 2019, werd geregisseerd door Matteo Garrone ('Dogman'). Hollywood-actrice Ana de Armas (‘Blade Runner 2049’) en de Italiaanse acteur Lorenzo Richelmy (‘Marco Polo’) nemen de kijkers mee op een onverwachte ontdekkingsreis naar de wereld van Campari – met een glansrol weggelegd voor de jarige Negroni.
‘Entering Red’ brengt een verhaal vol mysterie, intriges en romantiek. De film bevat ook cameo-optredens van zes van 's werelds beste bartenders, de Red Hands, die een eigenzinnige twist geven aan het klassieke recept.
‘Entering Red’ wordt wereldwijd digitaal gelanceerd en is te bekijken via het officiële YouTube-kanaal van Campari: https://www.youtube.com/EnjoyCampari.
… en “Campari Negroni Competition” met de beste Belgische bartenders
Met een “Campari Negroni Competition” brengt Campari meteen ook een spannend vervolg op de kortfilm die het feestjaar lanceert. Vanaf vandaag, 5 februari, daagt het aperitiefmerk Belgische en Luxemburgse bartenders uit om een eigenzinnige twist te geven aan het originele recept, gebaseerd op een combinatie van gelijke delen Campari, rode vermout en gin.
Een onafhankelijke, internationale jury en een consumentenpanel zullen deze zomer beslissen welke bartender het origineelst zijn stempel drukt op de klassieker. De finale van de Campari Negroni Competition zal plaatsvinden in België op maandag 10 juni. De jaarlijkse Negroni Week zelf loopt van 24 tot 30 juni 2019. Een week waarin tal van bars en restaurants over de hele wereld een goed doel steunen én cocktailfans de meest verrassende varianten van deze klassieke cocktail kunnen proeven.
Negroni staat op de officiële cocktaillijst van de International Bartenders Association. Overal ter wereld worden IBA-cocktails bereid volgens het originele recept. Intussen is Negroni, voor het 5de jaar op rij, opnieuw verkozen tot de tweede populairste cocktail ter wereld volgens Drinks International, Business Insider & The Independent. De meest populaire uitvoering van Negroni blijkt trouwens ook de meest eenvoudige: 3 cl Campari, 3 cl rode vermout en 3 cl gin, rechtstreeks in een tumbler gevuld met ijs en afgewerkt met een schijfje sinaasappel.
#Campari #RedDiaries
#NoNegroniWithoutCampari
www.campari.com
https://www.youtube.com/EnjoyCampari
https://www.facebook.com/Campari.be
https://instagram.com/camparibelgium
twitter.com/campari
Voor meer info
Hilde Meus – RCA PR – 011 59 05 97 – 0473 69 51 07 – hilde.meus@rca.be
Margot Feiner – RCA PR – 011 59 05 90 – 0494 82 31 83 – margot.feiner@rca.be
OVER CAMPARI RED DIARIES
Campari Red Diaries werd gelanceerd in 2017, en gaat een stap verder dan de voormalige Campari-kalenders. De verhalen zetten de ervaring, inspiratie en emoties van bartenders in de kijker in een holistische 360°-kortfilm en laten zien dat ‘achter elke cocktail een verhaal schuilgaat’.
OVER CAMPARI
Campari heeft het charisma van een eigentijdse klassieker. Het geheime recept, onveranderd sinds 1860, is afkomstig uit Novara en ligt aan de basis van een van de bekendste cocktails ter wereld. Campari is een alcoholhoudende drank die wordt verkregen door een infusie van bittere kruiden, aromatische planten en vruchten in alcohol en water. Met zijn levendige, rode kleur, intense aroma en inspirerende smaak, is Campari van oudsher een symbool voor intrige en genot en een vast onderdeel van een boeiende drinkervaring. Op basis van die waarden is Campari uitgegroeid tot een wereldbekend merk en een symbool voor Italiaanse passie, stijl en eccellenza.
OVER GRUPPO CAMPARI
Gruppo Campari is een grote naam in de wereldwijde drankensector, met een portfolio van ruim 50 premium- en superpremiummerken, verspreid over globaal, regionaal en lokaal gekende labels. Tot de mondiale merken van de groep behoren toppers als Aperol, Appleton Estate, Campari, SKYY, Wild Turkey en Grand Marnier. De groep is opgericht in 1860 en vandaag de wereldwijde nummer zes in zijn premiumsegment. Achter de groep staat een mondiaal distributieapparaat met activiteiten in ruim 190 landen over de hele wereld en met toonaangevende posities in Europa en Noord- en Zuid-Amerika. Met zijn groeistrategie mikt de groep op een combinatie van organische groei door een sterke merkopbouw en externe groei via doordachte overnames van merken en ondernemingen. Campari telt 18 vestigingen en heeft zijn hoofdzetel in het Italiaanse Milaan. Het beschikt over een eigen distributienetwerk in 20 landen. De groep heeft zo’n 4.000 mensen in dienst. De aandelen van het moederbedrijf, Davide Campari-Milano S.p.A. (Reuters CPRI.MI - Bloomberg CPR IM), zijn sinds 2001 genoteerd op de Italiaanse beurs. Voor meer informatie kan u terecht op www.camparigroup.com/en. We stellen het op prijs dat u op een verantwoorde manier van onze producten geniet.